la primera semana .

första veckan i Chile, and I ain't laying on the slow side .
valparaiso - el yeco - la isla negra - algarrobo - tunquen - valparaiso .
-----
valparaiso .
my city of birth . här blev det en natts stop för att sedan dra vidare till landet, men fick till en riktigt skön pw längs med vattnet första dagen . måste ju jobba på figuren om jag ska va omringad av all god mat i landet av färskt bröd & majonäs på alles . wink wink *
----
el yeco .
det heter stället där min farmor har sin sommarstuga, precis vid vattnet . man vaknar & somnar till ljudet av vågorna ( men oxå till hundarna & ungdomarna som sjunger feliz cumple.. sent på kvällen ) . som den tant jag är så har jag slocknat med boken i handen så sent som 22.00, vilket är 02.00 svensk tid . men så underbart .
----
----
la isla negra & algorrobo .
vidare från el yeco tog vi oss igår till la isla negra till pablo nerudas hus, som 1971 erhöll nobelpriset i litteratur . han var en chilensk författare, diplomat, poet & politiker . han älskade havet och precis vid havet bodde han, med en utsickt som man drömmer om . blev en liten turist visit där . sen vidare till la playa, ojojoj vilken värme . första dagen på stranden i algorrobo & jag kan säga att vi var dom enda utan parasoll och det fick vi äta upp gott när vi kom hem som tomater ! solskyddsfaktor 20 trodde jag skulle räcka gott och väl, men inte ens papis 50 räckte .. well well . en mycket aktiv dag som avslutades med solnedgången från farmors veranda & en välförtjänt kall cerveza .
----
tunquen .
här pratar vi om en 5 km långstrand som för det första är några km från farmors stuga så ni kan ju tänka er hur morgonpromenaden såg ut . men så värt de . hade en hemsk höjdskräck när jag stod kanske 100 meter upp och fick inse att vi skulle raka vägen ner . but we did it !
back in valparaiso nu och lite kvällsmys hos los leones, thats it for now . locket på, take care . besos .
----
-----

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0